Babka, čerešne a Hyundai ix35

Autor: Miroslav Bulejčík | 21.6.2011 o 11:11 | Karma článku: 12,13 | Prečítané:  4572x

Čo má spoločné babička z dediny, čerešne v kufri a auto Hyundai ix35? Zdanlivo nesúvisiaca osoba, šťavnaté, jarné ovocie a mestské SUV, u Slovákov čoraz obľúbenejší dopravný prostriedok. A práve o tom to je, život prináša pre niekoho nepovšimnuté a pre iného osudové náhody. Akoby babka z dediny povedala, „dnes nič zadarmo nedostaneš, synak"! A stalo sa, v zahraničí bežné, na Slovensku ešte nie, oslovili ma (ako blogera) zo spoločnosti Hyundai, aby som „doslova prevetral“ mestské SUV Hyundai ix35, vyrobené na Slovensku. Po otázkach prečo ja, čo za to a či sa mám obmedzovať, nenastalo žiadne trápne ticho. Klasická zmluva o zapožičaní, desaťpercentná spoluúčasť pri mnou zapríčinenej dopravnej nehode, naftu a mazivá si platím sám a obmedzovať sa vôbec nemusím. Práve naopak, mám jazdiť tak, aby čierny Hyundai (obr. 1) dostal „poriadne zabrať“, pretože toto auto bolo vyrobené pre aktívnych ľudí a v Hyundai chcú vedieť, ako im slúži.

Obr. 1 Hyundai ix35 1,7 CRDi 6 MT Style 4X2

Na dedine sú ľudia veľmi „zvedaví“ a preto prvý kontakt čierneho SUV Hyundai ix35 1,7 CRDi 6 MT Style 4X2 s babičkou (obr. 2) bol presne to, čoho som sa obával.
Behom pár hodín „všetci“ spoluobčania vedeli, že, „zarábam nehorázne prachy, mením autá, ako na bežiacom páse, robím ilegálnu činnosť, veď to taký mladý a také veľké auto mať nemôže, a aký je len nafúkaný...“.
Darmo som sa snažil babičke vysvetliť, že ho len testujem a o pár týždňov budem opäť jazdiť na svojom benzíne, zelenom Chevrolete Kalos.
Odpoveď bola pohotová, „synak, dnes zadarmo nič nedostaneš a už vôbec nie takéto veľké, pekné auto!“

Obr. 2 Babička a čierny Hyundai

Druhý kontakt, náš pes Julio Horacio Martines de Gajide, skrátene Horácio, ihneď ocikal všetky štyri kolesá a na znak „páči sa mi“, vyskočil do otvoreného kufra (obr. 3).
Jeho objemom (465 litrov/1436 pri sklopených sedačkách) som bol príjemne prekvapený, pretože náš pes váži cez 60 kilogramov a bez problémov sa dokázal v kufri viackrát otočiť.

Obr. 3 Horácio v kufri

Objem kufra som si otestoval aj na čerešniach.
V záhrade máme tri čerešňové stromy, a tohtoročné rozdávanie rodine a známym prischlo mne. Do kufra sa pohodlne zmestilo 5 klasických, zelených prepraviek (obr. 4), v každej z nich bolo, aby sa nepopučili, 10 jednokilogramových vreciek.
Tento rok, som rozdal 50 kilogramov skvelých čerešní!
U každého známeho som sa zdržal neobvykle dlho.
Nový, čierny Hyundai ix35 (tmavé sklá, bratislavská značka) pútal veľkú pozornosť.
Dovtedy prehliadaný, som sa za prítomnosti tohto auta, zo dňa na deň stal celebritou.

Obr. 4 Do kufra sa zmestilo 50 kg čerešní v piatich prepravkách

Odhliadnuc od príznaku výnimočnosti, ktoré s týmto autom ako majiteľ (v mojom prípade šofér) určite získate, sú pre mňa dôležité tieto vlastnosti:

1. Bezpečnosť pasažierov.
2. Spotreba.
3. Batožinový priestor, pohodlie šoféra a spolucestujúcich.
4. Cena verzus „maličkosti“, ktoré rozhodnú, že ho chcem.
5. Záruka.

Nie som motoristický novinár, ani špecialista, ktorý „vysúka z rukáva“ systém palivového vstrekovania.
Som „bežný“ spotrebiteľ, ktorý chce maximum za rozumnú cenu.

Testovaný Hyundai ix35 1,7 CRDi 6 MT Style 4X2 porovnám so svojim autom, Chevrolet Kalos, objem 1200 cm3, benzín.
Áno, je to miešanie hrušiek s jablkami, pretože každé auto patrí do „svojej“ kategórie.
Ale o tom to je, „feeling“ je u každého z nás iný!
A pri kúpe akéhokoľvek produktu sa nerozhodujeme len rozumom, ale hlavne „srdcom“.

1. Bezpečnosť.
Ochrana šoféra a pasažierov napreduje míľovými krokmi.
Môj šesťročný Chevrolet má len airbag vodiča.
Hyundai ix35 má vo výbave Style airbagy vodiča a spolujazdca, okenné airbagy pre všetky rady sedadiel a bočné airbagy.
A samozrejme, už samotná konštrukcia SUV predstavuje oproti môjmu autíčku ochranu, o ktorej sa mne môže len snívať.

Rád by som upozornil na HAC.
Pod touto skratkou ako som neskôr zistil, sa rozumie asistent pre rozjazd do kopca, ktorý ocenia hlavne naše nežnejšie polovičky.
Priznám sa, že mňa to zaskočilo, pretože ako „typický chlap“, pri pohýnaní na kopci, nepoužívam ručnú brzdu, ale „hrám“ sa s plynom. A keď Hyundai doslova zastal na kopci, myslel som si, že mi auto „ skapalo“. Avšak motor si aj naďalej držal otáčky, a auto stálo, až pokým som pomaly nepridal plyn.
Poviem vám, na toto si rýchlo zvyknete.

2. Spotreba.
Je rozdiel jazdiť na benzíne a na nafte.
Pri Kalose preraďujem pri vysokých otáčkach a „naftáčik Hyundai“ potrebuje „pokojnú“ nohu na plyne a preraďovanie pri nižších otáčkach.
S testovaným autom som najazdil cca 1500 km.
Auto je stále v zábehu, takže kým sa „správne vyjazdí“, bude sa spotreba upravovať.
Kombinovaná spotreba môjho Chevroletu je medzi 6,9 až 7,3 litra benzínu na sto kilometrov, na dialnici je to cca 6,3 pri rýchlosti 110 km/h a v meste sa pohybuje medzi 7,5 až 8,5 litra.
Malé auto a ide do peňazí.

Hyundai ix35 1,7 CRDi so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou mal spotrebu zo začiatku trošku rozhádzanú.
Chvíľu mi trvalo, kým som si zvykol na nízke otáčky.
Priznám sa, lákalo ma „dupnúť“ na plyn, čo sa zákonite prejavilo na spotrebe.
Prvých 500 km bola spotreba na diaľnici, pri rýchlosti 130 km/h, 6,3 litra nafty na 100 km. Pri rýchlosti 140 km/h stúpla spotreba na 6,4 litra a pri 150 km/h na 6,5 litra na sto kilometrov.
V meste to bolo 7,6 litra a kombinovaná spotreba bola na úrovni 6,8 litra.
Veľkým pomocníkom bolo číselné zobrazovanie rýchlosti na tachometri.
Keď som sa „zosynchronizoval“ s palubným počítačom, klesla priemerná spotreba na všetkých ukazovateľoch.
V meste som sa dostal na úroveň 6,9 litra, na diaľnici na 5,2 litra a kombinovaná spotreba klesla na úroveň 5,5 litra nafty na sto kilometrov.
Keď porovnám spotrebu svojej „zelenej rakety“, musím smutne konštatovať, že pri dnešných cenách benzínu, vyhadzujem v porovnaní s Hyundaiom ix35 peniaze von oknom.
A nakoľko je auto v zábehu, verím, že by som sa vedel priblížiť spotrebou na hodnoty deklarované výrobcom (jazda v meste/mimo mesta/kombinovaná 6,3/4,8/5,3 litra).

3. Batožinový priestor, pohodlie šoféra a spolucestujúcich.
Tak ako sa rodinka postupne rozrastá a batožina pribúda, je objem kufra, dostatok voľného miesta na nohy, priestor nad hlavou a množstvo odkladacích priehradiek nevyhnutnosť.
Hyunday ix35 tieto podmienky spĺňa.
Je priam ideálnym pre trojčlennú rodinu s malým bábätkom. Pričom mamička má na zadných sedadlách dostatok priestoru na prebaľovanie, kŕmenie a vôbec sa nemusí obmedzovať.

4. Cena verzus „maličkosti“, ktoré rozhodnú, že ho chcem.
Môj Chevrolet stál pred šiestimi rokmi približne 11.300,- EUR.
Cena testovaného Hyundai ix35 bola 23.172,- EUR, dvojnásobná.
Je to drahé?
Keď si porovnám bezpečnosť, spotrebu, batožinový priestor, milión „zlepšovákov“ a záruky, jednoznačne vyhráva Hyundai ix35. I keď je cena viac ako dvojnásobná, oplatí sa to, pretože podľa môjho názoru sa kvalitné auto kupuje aspoň na 10 rokov.
Aspoň budeme mať motiváciu viac zarábať :-).

„Maličkosti“, ktoré sa mi veľmi páčili:

a) Dažďový senzor.
Bolo zábavné sledovať nepravidelné stieranie pri zvyšovaní hustoty dažďa.

b) Vnútorné spätné zrkadlo s kompasom (obr. 5).
Keď sa ma manželka pýtala „čo to tam ukazuje“.
Priznám sa, že som nevedel vysvetliť význam aktuálneho zobrazovania svetových strán.
Až keď som namontoval navigáciu a vytiahol mapu, „rozsvietilo“ sa mi.
Okamžite som si predstavil trasu do cieľa. Vedel som na ktorej strane budú kopce, kde jazero, rieka, kam sa máme, pozrieť, aby sme neprepásli reštauráciu, kolibu.
Z tejto, pre manželku nepochopiteľnej „blbosti“, som bol unesený.

Obr. 5 Vnútorné spätné zrkadlo s kompasom

c) Regulácia osvetlenia palubných prístrojov.
Keď som jazdil v noci, prílišné osvetlenie „budíkov“ ma počas jazdy veľmi priťahovalo a uspávalo. Po pol hodine mi klipkali oči a bol som nútený zastaviť.
Na druhý deň som zobral do ruky brožúrku, a našiel to, čo ma uspalo ako sysľa, „čudlík“ na regulovanie osvetlenia :-).

d) Zadné parkovacie senzory.
Pri robustnosti tohto auta môže parkovanie niektorým šoférom „robiť“ vrásky na čele. Keď mi „niečo“ začalo pípať a na displeji sa zobrazovala vzdialenosť ku prekážke, okamžite som vybehol skontrolovať stav. Vyše pol metra od steny, ale na zemi bol ostrý kameň. Zastavil som asi na dvadsať centimetrov od neho.
Parkovacie senzory budú naše nežnejšie polovičky milovať.

e) Hračka pre chlapov, Inteligentný kľúč a štartovanie tlačidlom.
Na toto som si zvykol okamžite :-).

f) Komfort pre dámy, Slnečná clona s osvetlenými kozmetickými zrkadlami.
Na toto som neprišiel ja, ale manželka :-).

g) Úchyty pre detskú sedačku (Isofix), panoramatické strešné okno, tempomat, predné hmlovky, protipreklzový systém TCS, antiblokovací brzdový systém ABS a iné.

Takýchto „maličkostí“ je v novom Hyundai ix35 obrovské množstvo.
Každý si tam nájde to svoje.

5. Záruka.
Keď si je podnikateľ vedomý kvality výrobku alebo služby, ktorú poskytuje, nerobí mu problém záruka. To je jedna zo známok serióznosti.
Hyundai poskytuje svojim zákazníkom 5 rokov záruky bez obmedzenia počtu najazdených kilometrov, 5 rokov asistenčnej služby a 5 rokov zvýhodnených servisných prehliadok.
Toto je silný argument nielen pre podnikateľov, ktorí obmieňajú svoj vozový park raz za štyri roky, ale hlavne pre bežných ľudí.
Treba len veriť, že vysoká latka, ktorú si výrobca dal, sa bude prejavovať aj v praxi!

Záver:

Babička bude mať opäť o čom rozprávať, keď ma uvidí na mojom starom aute.
Na budúci rok už toľko čerešní nerozdám, nebudem ich mať ako rozniesť.
Pes Horácio s priateľkou (obr. 6) už nebude oddychovať v priestrannom kufri.
Ja budem „naštvaný“ pretože „presedlať“ naspäť z tak vysokej ligy do svojho starého auta, bude ťažké.
No nedá sa nič robiť, musíme sa posnažiť a odkladať „bubáky“.

Aspoň mám pred sebou o motiváciu naviac!

Obr. 6 Horácio s priateľkou už nebude mať,kde oddychovať

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Odhalila kauzu slovenského predsedníctva. Odkiaľ prišla Zuzana Hlávková?

Gymnázium, ktoré navštevovala momentálne najznámejšia slovenská whistleblowerka, jej plánuje vyjadriť verejnú podporu.

DOMOV

Voliči chcú odchod Kaliňáka a Fica z Bonaparte. Smer bude padať ďalej

V Prešove bude Smer v najhoršej kondícii.


Už ste čítali?