reklama

Letel som s WT9 Dynamic nad Bojnicami

Človek nie je uspôsobený na lietanie. Nemá krídla, perie a je príliš ťažký, aby sa vzniesol do povetria. No i napriek tomu, zostrojil lietadlá, helikoptéry, vetrone, padáky, aby sa aspoň na chvíľu dotkol hviezd. Lietanie je nádherná „diagnóza“.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (8)

Bol slnečný deň, tlaková výš, skoro bezvetrie.
Ideálny deň na lietanie.

Lietadlo WT9 Dynamic (obr. 1) pripravené, Roman usmiaty.
Len ja som bol vnútorné „rozhádzaný“.
To, že lietate za prácou a na dovolenky s Boeingom, Airbusom Vám zovšednie.
Je to ako veľká „obývačka“, do ktorej nastúpite v bode A a vystúpite v bode B.
Ste radi, že z Vás cestovný stres opadne, a že si môžete konečne ponaťahovať svoje skrčené kosti.
Ale letieť na malom, ultraľahkom lietadle, ktorého pilotná kabína, určená pre dve osoby, je polovička osobného auta, je už iná „káva“.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu

1. WT9 Dynamic. Kto je Roman?
Roman Konečný je letecký inštruktor z Aeroklubu Prievidza , bývalý parašutista a profesionálny pilot.
Dámy a teraz pozor!
Hovorí sa, že chlap nevie robiť viac vecí súčasne.
Toto neplatí o Romanovi.
Počas letu:
a) mi vysvetľoval načo slúžia všetky „čudlíky“ v kabíne (obr. 2),
b) sledoval horizont, poveternostné podmienky,
c) komunikoval s „vežou“,
d) pozoroval svojho žiaka na inom lietadle (obr. 3), ktorý práve dnes letel sám, radil mu, ako má letieť a čo precvičovať,
e) ukazoval mi krásy Slovenska z vtáčej perspektívy,
f) a medzi tým stihol žartovať a testovať na mne rôzne prvky pilotáže, aby som pocítil preťaženie na svojej hlave a žalúdku (obr. 4).

Úprimne, bol som rád, že mám pri sebe profesionála, ktorý vie presne, čo má robiť a je v totálnej „pohode“.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

2. Počas letu mi Roman vysvetľoval funkciu jednotlivých „čudlíkov“.

Obrázok blogu

3. Romanov žiak pilotoval sám.

Obrázok blogu

4. „Ostrá zatáčka“ nad Kľakom. Čo je WT9 Dynamic?
WT9 Dynamic je dvojmiestne ultraľahké lietadlo (obr. 1), ktoré vyrába slovenská spoločnosť AEROSPOOL, spol. s r.o. z Prievidze.
Je tvorené z kompozitových sendvičových škrupín, kde hlavným konštrukčným prvkom je uhlíková tkanina.
Preto má Dynamic nízku hmotnosť a zároveň vysokú pevnosť a tuhosť.
Toto lietadielko ako prvé ultraľahké, prešlo kompletnými aerolastickými skúškami.

V kategórii ultralight má WT9 Dynamic:
Minimálna rýchlosť 65 km/h
Maximálna rýchlosť 280 km/h
Cestovná rýchlosť je 250 km/h s RTG LG
Stúpavosť 7 m/s
Prázdna hmotnosť 260,00 kg
Objem palivovej nádrže 75,00 l – 125,00 l
Šírka kabíny je 1,15 m
Dolet 1600 km.

Každé lietadlo je ručne vyrobené a vybavené podľa nárokov a požiadaviek klienta.
Môžeme povedať, že na svete nelietajú dva rovnaké Dynamiky!
Cena je preto individuálna a záleží od namontovaného vybavenia.
Pohybuje sa od 70.000,- EUR.

Kiežby sme mali takýchto zanietených a šikovných ľudí na Slovensku viac, ktorí dokážu vytvoriť v našich podmienkach svetový produkt.

Ako prebiehal let?

Roman najskôr urobil predletovú kontrolu lietadla.
Predpísaným postupom skontroloval vonkajšok lietadla (obr. 5) a funkčnosť prístrojov v kabíne (obr. 6).
Nakoľko náš Dynamic v ten deň ešte neletel, bolo nutné zahriať motor, resp. olej na tú správnu teplotu. Vyrolovali sme na miesto štartu.
Veža nás informovala o poveternostných podmienkach, zároveň sme museli počkať, pretože práve pristával športový pilot z Českej republiky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

5. Predletová kontrola WT9 Dynamic.

Obrázok blogu

6. Predletová kontrola funkčnosti prístrojov v kabíne. Vzlietnutie (obr. 7) bolo ľahučké a príjemné.
Vôbec som necítil tlak v žalúdku, ako mávam pri veľkých Boeingoch.
Behom pár sekúnd sme vystúpali do výšky nad Prievidzu a Bojnice.

Obrázok blogu

7. Vzlietnutie z prievidzského letiska. A aby som mal „letový zážitok“, Roman mi ukázal, prečo lietanie tak miluje.

Mestá, dediny, hory, jazerá z vtáčej perspektívy (obr. 8).

Prelet nad horami.

Obrázok blogu

8. Nádherný pohľad z vtáčej perspektívy. „Ostrá zatáčka“ nad vrchom Kľak (obr. 9).
Tu sme sa „krútili“ v preťažení 3G.
Sedel som v sedadle ako prikovaný.
Telo dvestokilogramové.
Fotoaparát ťažký, vôbec som ním nevedel pohnúť.
V hlave mi krútilo, mal som závrat.
Ešteže som ráno nič nejedol.
Inak by som obsah svojho žalúdka poslal na exkurziu vo výške 1300 metrov nad morom.
To by bola hanba.
Vydržal som.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

9. „Ostrá zatáčka“ nad vrchom Kľak. Cítite ten pokoj (obr. 10)?

Keď sa mi hlava upokojila a zvykol som si na lietanie, nastalo totálne uvoľnenie.

Obrázok blogu

10. Nie je Slovensko nádherné? Bonbónik na záver.

Prilietavame k Bojnickému zámku (obr. 11).

Obrázok blogu

11. Prilietavame k Bojnickému zámku. Opäť „ostrá zatáčka“ nad Bojnickým zámkom (obr. 12, 13, 14, 15).
Na Romanove manévre a prvky pilotáže som si už zvykol.
Preťaženie 3G som zvládol, dokonca už i moja hlava spolupracovala a tak som cvakal a cvakal. Takto som Bojnický zámok ešte nevidel.
S našim Dynamikom sme v „ostrom náklone vyklesávali“ nad touto starobylou budovou.
A v momente, keď som si už myslel, že „sa zastavíme na kávu u Bojnickej bielej pani“, Roman elegantným manévrom vyletel do výšky.

Obrázok blogu

12. Ostrá zatáčka nad Bojnickým zámkom.

Obrázok blogu

13. Ostrá zatáčka nad Bojnickým zámkom.

Obrázok blogu

14. Ostrá zatáčka nad Bojnickým zámkom.

Obrázok blogu

15. Len ruku stačilo vystrčiť a dotkol by som sa Bielej pani. Pristávame (obr. 16).

Obrázok blogu

16. Pristátie s WT9 Dynamic na prievidzskom letisku. Vôbec som necítil, ako sme dosadli na zem.
Žiadne trhnutie, nič.
Musím uznať, že lietadlo WT9 Dynamic v rukách pilota Romana Konečného bol zážitok.
Prvotný strach z lietania na ultralighte sa premenil na výborný pocit, ktorý si určite rád zopakujem.

Miroslav Bulejčík

Miroslav Bulejčík

Bloger 
  • Počet článkov:  118
  •  | 
  • Páči sa:  0x

P.S.: Ďakujem všetkým blogerom a diskutujúcim za ich príspevky. Pozitívne mi vyčaria úsmev na tvári a negatívne? Tie ma naštartujú k ďalšej činnosti :-). www.helpinvest.eu Zoznam autorových rubrík:  SpoločnosťPoviedkySúkromnéNezaradenéPolitikaVedaMédiáPoézia a próza

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu